Saturday, December 27


is that my title sound weird?? huhuh!! hurm. have u ever confess to sum1?? how many failure u have?? hurm2.. me?? of coz i do.. i do have failure too.. sum person that i confess are oledy luv sum1.. sum juz leave it silent.. untill for a long moment.. untill the day i feel tired of being waitng (but it is my fall to waited because she ask not to do so).. but believe me, i'm waited coz i oledy promise to his parents, i oledy told her parents about my feelings toward thier daughter.. suddenly, when we started talking back, owh crap, she already have sum1 else...

my x-gf leave me bcoz she said she doesnt want to step back her family.. she told me everytime when we hang out together, she lied to his family.. but i'm not asking her to do so.. i'm encouraging her to told her family.. i oledy meet her family, but i still dont know, why this family reason have lead me to complicated confusion.. i already try to confess her again.. but she has replied wit a sentences that i believe i'm not in her world anymore...

hurm.. sum1 oso has confessed to me about her feelings.. she like me bcoz the way i am.. but, nah.. she's too kind for me.. i dun tink i can accept her.. i oledy anggap her as my besties ever, even i'm prefer to be fren with her than be a couple.. coz i dun want to lose such a gudfren like her... i oledy lose sum1 that tend to be my bestfren for the past bcoz of this couple thing..

now, again, i confessing sum1 that older than me.. sum1 that more matured than me, in hope that she can help me to breath in this world.. n more important, hoping that she understand me, a simple guy that live in his simple world, most care about his family,protect his family from what have people done to one of his family member in past, and only understand what he want than anyone else.. yeah, she cannot give answer for my confession, she need time.. so, i'm hoping dat i'm able to wait untill that time.. smoga hati ni sentiasa teguh dan tabah dari anasir-anasir yang tak elok.. amin...

Thursday, December 4


i juz get confius wit myself, everyday, i keep thinking wat is da meaning of friend actually.. is it just a member in our life? for the moment, i have my uniten frens that i can describe as my best buddy ever.. in other hand, i also have my hometown fren,dat i knoe for almost 20 years... erm.. oso including my school fren, that most have been missing rite now.. do no where they are..

hurm people may get thinking why i said my uni fren are bestest buddy.. its not i try to bodek them becoz they know my blog.. but to tell the truth, most of my uni are able to help me in many condition, especially where i'm in trouble.. how bout my hometown fren?? hurm.. i'm still trying to understand them... why they are with me? i'm saying this bcoz, laz tyme when i'm asking them to help for a kenduri that held in my house, none of them are showed up, instead i hv told them 2 weeks b4 dat kenduri.evenmore i remind them a day b4 dat kenduri again..

but its too early to judge my hometown fren, maybe they still not realized what is frenship all about.. as tyme pass by, i would keep thinking n thinking, its that my uni fren would do like dat to me when we r separated after graduate later? its that i'm able to meet them? would me n my hometown fren be like diz for a long tyme? would i be standable alone later? hurm..

but sumetymes it is my fault that makes all my fren away from me.. i'm kind of 'direct sound' when i think there is sumthing not nice bout my fren.. but if they are understand me, i hope they r realize, i just want to help them to be a better person.. same as me, sumtymes when i get scolding or yelling or anything that people may feel distracted, i would keep them as a motivation to help me to be a better person in this world.. so, dun ffeel worry to told me bout my bad habit if u guys think i'm wrong.. i'm still learning to survive in this live..

my fren..b4 i died or maybe b4 i would be sleep for the whole tyme of my life, if u read this post, i juz wan to make an apoligize if there is any mistake or i'm hurting u guys before.. i'm just an unperfect person...

p/s sory 4 my vocab n grammar k..


Sepi adalah
teman hidupku
namun kau hadir
merubah hidupku
aku manusia
yang punya hati dan jiwa
untuk dicinta

terima kasih sayang
memulai hari-hariku
ku mula merasa
kesempurnaan dalam hidupku
terima kasih sayang
mewarnai taman jiwaku
akan ku setia
hingga ke akhir nafasku..

Tuesday, November 25


what it is all about...
luving sum1 dat attracted you before?
luving sum1 that use to be ur best ever fren before?
luving sum1 important in your life?
luving sum1 that luving you at the same tyme?
luving sum1 that able to touch ur heart?

the power of love..
love can change sum1
from good to bad and bad to good
from bad to worse and worse to much much much more worse...

when sum1 said they can change their attitude or style in order to gain your love,
is that love?
I dont think so... why you need to be an EgO... juz be urself.. no need to change your style unless you decide to change it wit sincere, not because of sum1..

when sum1 said they would do anything in order to show how they care n luv you sho much,
is that love?
take a look at urself, did u do anything good to ur family? how bout GOD that created you? or maybe how bout ur religion? come on, dont you love them???

when sum1 said "hey, i need to find sum1, i dont want to be 'andartu' (anak dara tua) or '*anbutu' (anak bujang tua) in future",
is that love?
hei2 guys, If u r believe in ur religion, i'm sure that u r aware of everything happen to u is already desired by GOD.. So take it easy man, if u already work hard to find it but fail to hold it tight, juz wait.. sumday sumhow u would find sum1..

that's only my perception... its not my power to judge you guyz how did u define what is love.. its depends on you..

for me love is about how you care and responsible about sumthing or sum1.. whenever i found sum1 as my bride in future, i owez put GOD, Family and religion 1st.. then only my wife and family.. so, Do I have a couple? NO! but if u r interested in me, pliz give me a call.. haha!!

p/s sory for my grammar.. i juz learn how to use my english better..
* = i juz 'taram' a.k.a 'hentam' dat word.. dont know whether it's contain in kamus dewan or not..

Sunday, November 23

need help..

does anyone know how the live camera works? i need to use it for my web page...

Saturday, November 22

life's hurt... sometimes...

diz semester have been a really2 tough semester for me.. bukan sebab semua subjek susah, but it is because all the problem n lost of sumone dat i love so much in my life.. to all my friend, sorry if i keepin lying to u all about my blog.. i'm not intended to do that.. but i have to do so..

when my bro passed away, i'm having my final exam.. its really stressful for me.. but, if i dont do well with my exam, i know, i would make everybody sad especially my luvly bro that passed away.. he doesnt want me to give up on all those thing.. n i would owez remember what he said " buat setiap ibadah (perkara/perlakuan/pekerjaan) demi Allah (god) dan Keluarga".. so i must keep on going and going... although life's hurt sometimes..

life must go on.. i cannot take a look back on what has happened.. but everyday i would pray that yesterday,today n tomorow would help me to be a better person in this massive destructive annoying world...

Now aku kena blaja cemana nak hidup lebih berdikari n buat keputusan sendiri.. tak lupa gak blaja cemane nak hadapi orang yang zalim terhadap family kita sendiri.. jangan takut untuk bersuara.. esok akan menjadi hari yang baru.. dan menjadi harapan untuk aku menghadapi hari2 tersebut dengan tenang dan tabah.. fatihah buat abang aku yang tersayang Muhd Fairuz Bin Mat Sallih..-

Saturday, October 4

selamat hari raye! =D

to all muslim, i'm wishing u all hepy aidilfitri.. n non muslims, hepy oliday...

raya tahun nih, memang pelbagai perkara terjadi.. tapi yang menariknyer, perasaan gembira muncul di setiap wajah keluarga aku.. bagitu jugak aku.. hurm, raya tahun nih bukan sekadar raya, kerna kakak sedara aku juga telah selamat ditunangkan bersama orang yang tersayang.. smoga dorang akan bahagia sehingga ke jinjang pelamin dan seterusnya gembira sehinga ke anak cucu.. amin...

aku pulak hampir dikenakan oleh makcik aku ngan seorang pompuan.. (member anak dier rasenyer).. budi pekerti baik, hormat orang tua dan pandai wat keje... memang complete budak tuh.. tapi tu la.. dorang syok sgt nak kenalkan aku ngan dier tanpa dorang sedari yang budak tuh dah pun berpunya... niat kat hati memang nak kenal, tapi.. ntahla.. takut plak.. biarla budak tuh bahagia ngan pasangan die, nanti mane tau, kenal2, then tersuka plak kat dier.. tak pasal2 hubungan die ngan pasangan dier renggang.. aiyo... jangan men gila.. huhu!!

duit raya pun byk gak aku dapat tahun nih.. macam kene loteri, hehe!! tak tau nak wat per lagi ngan duit nih.. hurm mungkin simpan kat bank dulu la kot.. manertau leh wat blanje kawen sok.. haha!! paperpun, memang raya tahun nih antara raya yang terbaik pernah aku lalui, thanx GOD for this opportunity...

semoga raya kali ni menjadi permulaan yang baik dalam hidup aku dan keluarga aku.. amin..

Friday, September 19


sumtimes kiter berdoa untuk kuat,
tapi kenapa banyak dugaan yang mendatang..

sumtimes kita minta untuk mencapai lebih ketenangan,
tapi kenapa pelbagai masalah timbul...

sumtimes kita minta kebahagiaan,
tetapi huru hara yang muncul...

dugaan menjdaikan kita lebih kuat, mslh menjadikan kita insan berfikir, huru hara menjadikan kita lebih tabah..

hebat kan tuhan... semua ada hikmah..

kalaulah manusia mengetahui hadis ini...
"telah berkata jibrail, wahai Tuhan, Engkau sampaikanlah hajat hambaMu.."
maka Allah menjawab,
"biarkan hamba ku itu, kerana aku mencintai suaraNya.."

Monday, September 15

murung... buhsan.. tak tau nak wat pe...

hurm.. ntahlaa.. i should be happy ryte now.. after facing a really2 tough month for me... but again... sumthing are distracting me so much.. y?? i also dun know...

wah2 speaking laa plak..

bottomline is... aku memang buhsan tahap gaban tyme nih..
aku pun taktau nape..
cam ader sumting yang tak kena je..
takpe..rileks dulu... maner tau nanti ok balik..

b4 aku luper, i want to wish all muslim 'RamAdhaN KareeM'..
ntok non muslim, hepy oliday (for raya break!)...

aku rindu laa kat kengkawan lamer aku.. ntah laa.. bukannyer kengkawan life bru aku tak best.. tapi, kengkawan lamer tu lagi best.. dorang paham situasi dan kehendak kiter.. n kengkawan kat sini lak kekadang paham kekadang tak.. takder laa sumer kengkawan kat sini tak best.. ader yang best.. cumer.. ntahlaa.. ader maser dorang akan luper aper tu kawan.. kengkawan lamer dulu tak pernah lak wat prangai camni...
tapikan, kengkawan sini berjayer ubah idup aku ntok jadi lebih baik.. so masing2 ader pros and cons.. huhu... paperpun thanx ntok kawan2 sumer yang banyak bantu aku menjalani hdup aku yang penuh ngan masalah nih...

Saturday, September 6

ketenangan sebenar..

"please gv me a chance... if i have a chance to care bout u back, please help me to know u better.. i promise i will never let u go again, even if u said so.."

"erm, maybe tak kot.."


"i dun want to hurt u anymore.. if i got sum1, i just hope dat it would be sumone who older than me.."

haaa.. rumusan ntok story ni aper erh?? mari sama2 kita fikirkan...

aku pernah menyintai,
dan pernah dicintai,
malah aku pernah menggilai,
tetapi tidak mungkin aku digilai,
aku pernah meminati,
tetapi tidak diminati,
aku pernah ikhlas terhadap dirinya,
tapi aku tidak pernah tahu,adakah dia ikhlas akan diriku..
aku mahu menjadi diri aku,lupakan yang lain,
tapi pengalaman lalu menghantui aku..

salah aku...
kenapa cepat berubah arah..
tapi mereka yang merubah arah terlebih dahulu..

salah aku...
kenapa cepat putus asa..
tapi mereka yang menjauh terlebih dahulu..

salah aku..
terlalu memilih...
tapi mereka juga memilih, dan menolak aku..

aku diam dan terus membisu,
mengkaji diri aku,
memahami hati aku,
mendalami persepsi-hati aku..
agar aku bisa berubah,
kerana hanya aku yang memahami diri aku..

aku tidak sendirian...
aku ada keluarga yang mencintai aku..
aku ada keluarga yang mengharapkan kejayaan aku..
aku ada keluarga yang mempercayai aku..

tapi, segalanya aku lupa tiba-tiba,
apabila pengalaman lalu muncul dalam hidupku..

tetapi juga aku segera berubah,
apabila musibah melanda,
apabila aku bertasbih kepadaNya,
dan apabila dahiku bersujud kepadaNya..

Friday, August 29



Aku punya ramai kawan... tapi tak semuanya membantu.. ada yang menjadi kawan ketika aku berduka, dan ada yang kawan hanya ketika aku gembira... Aku pelajari pelbagai benda dalam mengenali hati dan budi orang lain.. begitu juga persepsi hati mereka.. kadangkala aku melukai mereka, tapi jarang sekali aku tidak mengucapkan perkataan maaf kepada mereka..

Mungkin itu sekadar gurauan.. tapi aku pelajari, kadangkala gurauan boleh mengubah persepsi mereka.. begitu juga aku, mungkin kadangkala gurauan mereka mengubah persepsi aku terhadap mereka... sekali lagi, perkataan maaf tidak pernah luput dari bibir aku mahupun bibir mereka...


Benarkah dapat mengubah sebuah persahabatan??
Kepentingan dan keakraban, benarkah boleh diubah oleh seorang perempuan??
bukannya niatku untuk mendiskriminasi jantina lain, tapi hakikatnya itu yang berlaku pada aku.. Sahabat dan rakanku berubah disebabkan ini.. aku bukannnya mengharapkan perhatian dari sahabat dan rakanku (i'm not a GAY!), tapi, aku cuma ingin dorang mengerti, fahamilah rakan yang lama mengenali anda..

maaf jika wujud kesalahan dari diri aku sendiri, tapi jangan kau berubah disebabkan orang yang baru kau kenali.. ingat, kawan boleh dicari, tetapi, keikhlasan seorang kawan? bolehkah kita jumpa?? boleh kita lihat??

sekali lagi... itulah guna persepsi-hati... pandang dengan hati, nilai dengan akal, tafsir dalam diri..

Friday, August 22


sememangnya dalam hidup, kita kene membuat pilihan.. begitu juga aku.. kejayaan yang diperoleh mestilah berdasarkan pemilihan yang tepat.. bagaimana membuat pilihan yang tepat??itulah gunanya pengalaman.. pengalaman yang banyak ajarkan kita erti kehidupan..

aku membuat pilihan untuk menyukai orang lain..
dalam masa yang sama aku disukai oleh orang lain..
tetapi aku teruskan untuk memilih yang lain..
orang persoalkan,kenapa aku memilih yang lain..
sedangkan yang lain belum tentu memberi jamin..
tapi aku tetap teruskan memilih yang lain..
kerana aku mahukan pengalaman yang lain..
pengalaman yang ajarkan aku untuk menjadi orang lain..
lain dari mereka yang biasa, mahupun yang luar biasa..
walaupun aku hanya insan biasa..
tanpa harta,rupa mahupun gaya yang mempersona..
tapi aku mampu memberi keikhlasan yang sememangnya tiada pada mereka yang lain..
itu janji aku..
mungkin berbeza dari mereka yang lain...
tapi itulah aku.. hanya aku yang mengerti siapa itu aku...
aku akan membuka pintu untuk mereka mengenali aku..
tapi adakah mereka akan membuka pintu untuk aku..

hurm.. itulah dia pilihan... pilihan bukan terletak pada tangan mereka.. tapi terletak pada tangan aku sendiri.. aku yang membuat pilihan hidup aku.. dan aku yang tentukan perjalanan hidup aku..

jika mereka-mereka ini mampu memberikan aku pilihan yang sempurna, mengapa tidak muncul saja dari dulu... oleh itu, buka kanlah langkah ku, agar aku dapat mempelajari erti kehidupanku sendiri..

Friday, August 15

boneca - tunjukkan aku

musik dari jiwa
lagu dari hati
cerita sepurnama
canda dan menangis

belum ku selami
caturan terjadi
lelah di pukul badai
apa mungkin terlerai..

Soalan tersedu
balas hampa bisu
tuhan, tunjuk sesuatu
apa dia yang satu itu
tunjukkan aku

Apa bisa ku cinta
kamu seperti mana
aku dicinta kamu
aku dijaga kamu
atau kamu terlalu
indah buat diriku
beda dari diriku
aku pun tak menahu


menarik lagu ni.. first tyme aku dgr, aku trus suke.. terutama bila sampai part lirik yang aku bold-kan tu.. bukan bermaksud aku terlalu jiwang, cume pada aku, btol kate pnulis lirik lagu ni... aku pnah mghadapi seperti apa yang dinyatakan, dan kini aku masih lagi dan sedang menghadapinya.. smoga aku sentiasa tabah menghadapi segala dugaan ni... amin...

Thursday, August 14

coretan tanpa perasaan..

lamer dah aku tak menulis sesuatu.. sibuk sikit kebelakangan ni.. aritu terformat pc. habis semua koleksi diari aku... pengajaran yang aku dapat, lain kali buat back-up.. huhu! sejak akhir2 ni aku asyik sibuk dengan urusan dunia.. pelbagai masalah dan musibah aku tpaksa hadapi.. walau begitu, bende2 ni tak pernah mematahkan semangat aku untuk pergi lebih jauh..

syukur, alhamdulillah, cuti smakin hampir, tak sabar aku nak berehat sepuas-puasnya.. harapan aku, semoga cuti kali ni, aku bebas dari sebarang masalah, sama ada masalah dari diri aku sendiri @ dari orang lain.. amin...

Friday, August 1

Ego dan Realiti…

Hurm aku turun dari kereta.. singgah di kedai @ stesen minyak (petrol pump)… bukan nak merungut pasal harga minyak laa… hehe!!!

Masuk ke dalam kedai, aku terus pergi ke cashier counter…
“Kak ‘eno’(ubat serbuk tu..) ader tak?”
“tu ada kat situ”
“erm… maner erh?? takderpun”
“tengok betul-betul”
“err… maner satu??”
“Hey please look wit ur eyes..”
“ohh maaf eh kak, slalu ‘eno’ ni dalam paket, tak perasan pulak ader jual dalam bentuk botol.. maaf eh..”

Aku tak jadi beli ‘eno’ kat situ. Mungkin agak tersinggung dengan kata-kata kakak cashier tadi… at last aku bli ‘eno’ @ kedai runcit..

Hurm.. mungkin keluarga aku tak mampu nak beli stesen minyak tu.. mungkin juga kakak tu anak tokei kedai stesen minyak tu.. takpun mungkin die tengah moody kot..
Cuma aku terkilan, kemana hilangnya budi bahasa.. bukan berlagak baik, tapi.. ntahla… mungkin aku bukan anak Pak Lah barangkali.. aku adalah anak sebuah keluarga yang sering diuji.. walau apa pun, terima kasih kak untuk pengalaman hari ni..

Mana yang elok dan mana yang tak elok.…

Si ‘a’ beritahu aku pasal sesuatu yang buruk. Aku dah pun tahu tentang keburukan itu (keburukan Si ‘b’). Aku berdegil untuk tidak ambil tahu, kerana pada aku, tiada siapa, yang patut menilai ciptaan Tuhan. Aku juga ciptaanNya. Sebab itu aku berdegil untuk tidak ambil tahu..

Tapi si ‘a’ bertegas untuk memberitahu. Dia tunjukkan mesej2 yang yang telah dihantar si ‘b’ kepada aku. Aku tidakpun membacanya, mungkin terlalu panjang kot… hehe! Walaupun si ‘b’ telah banyak menyakitkan hatiku, keluargaku dan terutama ibuku, aku sentiasa berdoa agar si ‘b’ akan berubah..

Bukanlah bermaksud aku terlalu baik, tapi aku cuba untuk mempelajari apa yang terbaik di dalam kehidupan ini… tindakan si ‘a’ mungkin baik, kerna ingin menyedarkan aku. Tapi aku kena terima hakikat tersebut kerana si ‘b’ itu adalah darah daging aku..

Inilah kehidupan, harus memilih jalan yang terbaik.. kadang2 aku termenung, untuk apa kekayaan dunia semua ini? Bukannya aku tidak bersyukur, aku bersyukur teramat sangat kepada Allah, kerana aku telah melalui zaman kesusahan ku sehingga keluarga ku
menjadi senang, kini.. banyak perkara yang aku pelajari dalam proses kehidupan tu..

Cuma apa yang aku impikan adalah keluarga yang bersatu dan harmoni.. walau apapun terima kasih atas segala dugaan Ya Tuhanku.. InsyaAllah, hambaMu sentiasa akan melakukan apa yang termampu untuk mengatasinya… Amin..

Saturday, July 26


aku tulis apa yang aku rasa.. inilah diari aku. buat pembaca sekalian, maaf jika bahasa aku susah difahami..

hidup ni penuh dengan dugaan, begitu jugak dalam kehidupan aku, sentiasa ada perkara, sama ada baik atau buruk, akan berlaku di sekeliling aku. Aku Cuma manusia biasa, kadangkala sering melakukan kesilapan. Tapi percayalah, kesilapan yang sememangnya akan mengajar kita erti kehidupan, secara tidak langsung mendekatkan kita dengan tuhan. Alhamdulillah (thanx GOD) kerana menjadikan aku manusia sesempurna yang mungkin, dan yang paling penting, sering membantu aku menghadapi liku-liku hidup..

mak dan ayah, walaupun mungkin kadangkala pergaduhan berlaku, ia tidak pernah mematahkan kasih sayangku kepada kamu berdua.. aku sentiasa melakukan yang terbaik untuk dirimu berdua. Mungkin aku bukan anak yang terbaik di dalam keluarga, tapi percayalah, aku akan menjadi anakmu yang berguna suatu hari kelak..

aku sentiasa mendoakan yang terbaik unutk dirimu berdua.. tidak lupa buat kakak dan abang.. aku sayang korang. Walaupun korang tak Nampak, tapi percayalah aku tak pernah lupa jasa korang…

inilah aku.. hanya aku yang tahu, apa yang aku tahu… aku tak kisah bersendirian, asalkan aku tahu, betapa besarnya ciptaan Tuhan…