Friday, August 29

persepsi-hati...

Kawan..

Aku punya ramai kawan... tapi tak semuanya membantu.. ada yang menjadi kawan ketika aku berduka, dan ada yang kawan hanya ketika aku gembira... Aku pelajari pelbagai benda dalam mengenali hati dan budi orang lain.. begitu juga persepsi hati mereka.. kadangkala aku melukai mereka, tapi jarang sekali aku tidak mengucapkan perkataan maaf kepada mereka..

Mungkin itu sekadar gurauan.. tapi aku pelajari, kadangkala gurauan boleh mengubah persepsi mereka.. begitu juga aku, mungkin kadangkala gurauan mereka mengubah persepsi aku terhadap mereka... sekali lagi, perkataan maaf tidak pernah luput dari bibir aku mahupun bibir mereka...

Perempuan...

Benarkah dapat mengubah sebuah persahabatan??
Kepentingan dan keakraban, benarkah boleh diubah oleh seorang perempuan??
bukannya niatku untuk mendiskriminasi jantina lain, tapi hakikatnya itu yang berlaku pada aku.. Sahabat dan rakanku berubah disebabkan ini.. aku bukannnya mengharapkan perhatian dari sahabat dan rakanku (i'm not a GAY!), tapi, aku cuma ingin dorang mengerti, fahamilah rakan yang lama mengenali anda..

maaf jika wujud kesalahan dari diri aku sendiri, tapi jangan kau berubah disebabkan orang yang baru kau kenali.. ingat, kawan boleh dicari, tetapi, keikhlasan seorang kawan? bolehkah kita jumpa?? boleh kita lihat??

sekali lagi... itulah guna persepsi-hati... pandang dengan hati, nilai dengan akal, tafsir dalam diri..

No comments: